onsdag 12 mars 2014

Pollenbesvär värre av förorenad luft

En studie från Göteborgs universitet visar resultat på ett samband mellan pollenallergi och luft föroreningar som marknära ozon, kvävedioxid och partiklar ger ökade besvär för pollenallergiker. Resultatet från studien kan användas genom att ta hänsyn till föroreningar och väderlag i pollenprognoser och börja medicinera i tid.

Jag börja redan känna av min pollenallergi, björk, och undrar om jag känner av min allergi tidigare eller starkare på grund av att jag bor i Stockholms innerstad och inte på landet. Min lillebror som bor i en förort till Stockholm känner även han av sin pollenallergi. Men det skulle vara intressant att jämföra med någon från en mindre stad och långt ute på landet. Det är intressant att se samband av miljöpåverkan och vår hälsa och jag tror (och hoppas) att den här typ av studie påverkar gemene man mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar