torsdag 13 mars 2014

Trädgårdsportlak

Våren är här! Idag har jag verkligen njutit av solen. Hoppas ni har kunnat göra detsamma.

Och jag börjar förbereda mig för odling. Mitt odlingsintresse har vuxit fram och från att förra året odlat i tre krukor totalt så ska vi i år odla i två odlingslådor och ett växthus. Känns spännande och väldigt roligt. Idag har jag hämtat hästgödsel och förra veckan köpte jag fröer. Jag beställde massor, allt från tomat och gurka till gräslök och basilika.

Vill tipsa om en intressant växt jag även köpte som heter trädgårdsportlak. Den är jag extra nyfiken på att odla och äta. Det är en gammal kulturväxt och odlades redan på medeltiden. Bladen är rika på omega 3-fettsyror och E-vitamin. De milt syrliga bladen används som t ex spenat, i soppor eller i sallader.

Här kan du läsa mer och beställa fröer: Portlak, Trädgårds- - 'Yellow' (Lord Nelson) - Köp från Fröer.nu


Portlak, Trädgårds- - 'Yellow' (Portulaca oleracea L.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar