tisdag 23 september 2014

Två sorters jordgubbssylt

Gör din egen sylt! Lätt att göra och hur gott som helst.
Av de kravmärkta jordgubbarna vi plockade gjorde jag två olika sorters jordgubbssylt. http://www.miljonochvardagen.blogspot.se/2014/07/kravmarkta-jordgubbar.html Jag har svårt att följa recept därför gjorde jag två varianter sylt av jordgubbarna. Båda blev jättegoda!
Jag använder mig generellt av mindre socker än det står i recept både när jag gör sylt och saft. Tips är att frysa in sylten och saften istället eller göra mindre satser som recepten nedan. Då hinner den gå åt innan den blir dålig då sockret har en konserverande effekt.   


Jordgubbar och lavendel

Jordgubbssylt
Jordgubbssylt med lavendel
1 kg jordgubbar ca 2 liter
250 g socker
2 msk vaniljsocker
lavendelblommor


Jordgubbssylt med lime och vanilj
1 kg jordgubbar ca 2 liter
250 g socker
2 msk vaniljsocker
lime


Gör så här:
Snoppa och skär jordgubbarna i mindre skivor. Varva jordgubbar och socker i kastrull tillsammans med valfri smak i dessa recept lavendel eller lime. Koka på svag värme i ca 15 minuter. Häll upp i väl rengjorda burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar