tisdag 30 december 2014

Tips på julpyssel - gör dina egna praliner

Jag har för första gången gjort egna praliner! Jag fick pralinform av min lillasyster när jag fyllde år och varit sugen på att göra praliner sedan dess. I julklapp fick jag denna chokladbok tillsammans med choklad av min storasyster och igår gjorde jag dessa fyllda med hallontryffel. De blev jättebra och goda!

Mina hallontryffelfyllda chokladpraliner
Jag har även inspirerats av min granne som har gjort praliner och gett bort i julklapp. Hon har gjort massor och fick det att inte verka speciellt svårt. För mig tog det tre timmar att göra dessa få men det var nog också för att det var första gången och jag kände mig osäker på tempereringen av chokladen och hade fyra barn att ta hand om samtidigt... Nästa gång räknar jag med att det går fortare :) Denna lilla ask ska jag ge bort på nyår. Jag lär nog fortsätta experimentera och göra fler chokladpraliner med många olika smaker!! Jag älskar ju choklad och detta var kul - tack för bra och passande presenter systrar :)

Pralin med hallontryffel - recept

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar