måndag 26 augusti 2013

Svartvinbärssaft

Helgens minisemester till mormors sommarhus kändes som en blandning av sommar och höst. Strålande sol hela dagarna, mycket varmt, bad och båtturer gjorde att vi kände att sommaren blev förlängd trots att barnens 10-veckors sommarlov är slut och vardagen med skola, dagis och jobb är åter. Samtidigt blev det snabbt mörkt och kallt på kvällarna och vi kunde skörda de sista svarta vinbären. Jag har aldrig gjort svartvinbärssaft så därför bestämde jag mig att testa tillsammans med min kompis som var med. Vi experimenterade lite med ett recept från en gammal kokbok och blev supernöjda med resultatet.

Svartvinbärssaft
1.5 liter

Ingredienser:
2 liter svarta vinbär
8 dl vatten
6 dl socker

Gör så här:
Koka bär och vatten i en kastrull i 10 minuter under lock. Rör om då och då och mosa bären mot kanten. Sila bärmassan och låt den rinna igenom i minst 30 minuter till en ny kastrull. Koka upp. Häll i sockret och koka upp igen. Skumma väl. Häll upp i varma, rengjorda flaskor. Häll saften ändå upp och tillslut på en gång. Njut!

Vi valde att inte ha konserveringsmedel och inte heller alltför mycket socker i vår saft. Det kommer göra att saften inte håller lika länge. Men då det inte var så stor sats vi gjorde räknar vi med att vi hinner dricka upp den innan den blir gammal. Om man gör en större sats är mitt tips att frysa in saft och sylt för att det ska hålla längre för att kunna minska sockermängden och skippa konserveringsmedel. Ett tips är även att sila bärmassan en andra gång för att få ut så mycket som möjligt av bären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar