tisdag 17 juni 2014

Vackrare trädgård

Kikar just nu i denna bok, Vackrare trädgård, som jag hittade i min mammas sommarhus. Den är från 1979. Lite roligt att läsa och använda sig av en bok som är äldre än en själv. Jag har stor hjälp av den nu när vi har ett växthus. Det är fina illustrationer och bra beskrivningar med många bra tips till en som jag som inte har några odlingskunskaper. Det enda som har förändrats från 70-talet är deras rekommendationer att bekämpa ogräs med olika kemiska medel. De beskriver även till exempel hur man för att effektivt hålla efter skadliga organismer i växthuset genom att förgasa med speciella kemikalier... hur farligt det är beskrivs samtidligt. Metoder som kanske var vanliga 1979 men förhoppningsvis inte idag. Idag tror jag att de flesta använder sig av högtryckstvätten kanske tillsammans med lite såpa eller Yes. Eller har ni andra tips på mer miljövänlig rengöring av växthus?


Vi håller sakta men säkert på att få en vackrare trädgård! Det har varit många år med ofärdig tomt och vi har fortfarande mer jord än gräs på vår blivande gräsmatta. Men nu med alla frukträden planterade, rabatter iordninggjorda, murar på plats, belysning och el draget, odlingslådor gjorda, växthus monterat, gräsmatta sådd, trapp och kompost byggda så börjar trädgården bli vacker och toppen. Jag ser fram emot de olika säsongerna och hur trädgården förändras med dem. Vi har mycket ätbart eller på annat sätt användbart i trädgården vilket passar oss. Guidar er genom trädgården med olika förhoppningsvis inspirationstips och tankar. Kom gärna med tips till mig som nybliven trädgårds- och odlingsintresserad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar