tisdag 26 mars 2013

LCHF-inspirerade paranötkakor utan ägg och gluten

Har testat mig fram i LCHF-världen när det gäller bakning. Gjorde paranötkakor till grannen som fyllde år, gillar paranötter och äter LCHF-kost. Utmaningen blev större märkte jag när jag testade mig fram och surfade LCHF-recept då min son (som gärna ville smaka) är äggallergisk. Men dessa blev toppen och uppskattade av grannen! Jag hittade även några nya ekologiska produkter som jag köpte hem. Mandelmjöl och agave sirap. Lite mindre kolhydrater i dessa alla fall.

LCHF-inspirerade paranötkakor utan ägg och gluten


Paranötkakor
Ca 10 st

Ingredienser:
50 g grovt hackade paranötter
3 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
50 g smör
2 msk agave sirap
2 msk grädde
4 msk vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Smält smöret. Rör i smör, agave sirao, grädde och vatten till en smet. Rulla till kulor och platta ut något. Jag använde en gaffel.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.

Blev glad när jag hittade ekologiskt mandelmjöl
 
Ekologisk agave sirap med hög sötningseffekt funkar istället för socker i bakning



Presenttips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar