tisdag 10 september 2013

Vårt smutsiga vatten - svt dokumentär

Igår såg jag dokumentären "Vårt smutsiga vatten" på svt. Kan starkt rekommendera dokumentären! Även jag som vet att många produkter läcker farliga kemikalier och har ett miljöintresse visste jag inte att vårt dricksvatten innehåller så mycket farliga kemikalier och tom rester av läkemedel. Det kan leda till allvarliga skador i framtiden! Utan vetskap, förhindring av farliga intag så tidigt som möjligt och förberedelser såsom forskning kan det gå illa i framtiden. Efterfrågan på vatten ökar med att jordens befolkning växer, grundvattennivåer sjunker och öknarna växer. Vår nedsmutsning spelar stor roll. Studier visar på att vårt vatten har påverkat naturen och det är bara en tidsfråga innan människan påverkas. Trots det använder vi mängder vatten dagligen. Vi lagar mat, duschar, tvättar kläder, dricker och ser till att våra barn får i sig vatten.

Barn är extra känsliga för farliga ämnen och det blir allt vanligare att vi är noggranna med att våra barn äter ekologiskt, leker med bra leksaker, har organiska kläder etc. Jag tycker att det är viktigt att man ser allvarligt på barns intag och omgivning så att de kommer i kontakt med så lite farliga kemikalier som möjligt. Men jag får ofta höra "Men har det inte blivit för allvarligt nu, har det inte gått över styr? Barn har klarat sig bra i flera årtionden utan att tänka på miljövänliga kläder, farliga kemikalier och ekologisk mat.". Men tidigare generationer har inte växt upp med en lika smutsig planet, mycket plastleksaker, ekologisk mat i lika stor utsträckning och vetskapen om hur miljön påverkar vår hälsa. Det fanns inte lika många miljöfaror som nu. Dessutom vet vi inte hur min och min mors generation kommer att påverkas i framtiden. Så jag tycker inte att man kan resonera så, nu bryter jag Jantelagen och säger att bara lata föräldrar tänker så. Se gärna dokumentären!

http://www.svt.se/dokument-utifran/se-program/del-1-1123

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar