måndag 12 november 2012

Grönare köttfärssås

Testade att göra vår vanliga köttfärssås mer miljösmart (och billig!) genom att dryga ut köttfärsen med röda linser och morötter. Alla ingredienser självklart ekologiska.

 


Ingredienser
800 g köttfärs
2 gula lökar
2 morötter
2 dl röda linser
6 msk tomatpuré
2 dl grädde
2 dl mjölk
salt och peppar

Tillbehör
ost
sallad
spagetti
Ketchup

Gör så här
Stek köttfärsen på medelvärme. Riv under tiden löken, en bit ost och gör en sallad. Rör om då och då i köttfärsen. När köttfärsen stekt färdigt blanda i lök, morötter, röda linser, tomatpuré, grädde, mjölk, salt och peppar. Låt koka ihop på medelvärme ca 5 min eller tills spagettin är färdig. Servera med sallad, ketchup och lite riven ost. Klart!
Till detta serverade jag svart och rött ris blandat. Jag har tidigare bloggat om svart ris som är mina barns favoritris. http://miljonochvardagen.blogspot.se/2012/10/kyckling-med-apple-serverat-med-svart.html Nu testade jag att blanda svart och rött ris för att få lite variation. Det röda riset har en mer fyllig, lite nötaktig smak och är vackert och gott. www.saltakvarn.se/produkt/5284.htm




Svart och rött ris blandat från Saltå kvarn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar