tisdag 2 april 2013

Detox

För att bli av med sötsuget efter allt påskgodis och de sista kilona är en detox perfekt! Kände att det var dags för mig, jag brukar köra ca 2-3gånger per år men nu har jag fuskat med det ett tag. En detoxkur renar kroppen och tar ut slaggprodukter. Det finns många olika typer av detox, jag har läst på och kombinerat ihop en egen variant:

Dag 1-3: 3-4 smoothies per dag.
Dag 4-7: 2 smoothies och en sallad. (Får börja äta nötter, goijibär)
Dag 8-10: 1 smoothie och 2 sallader. (Får börja addera fisk & fågel som protein)

Smoothies är gjorda på ekologiska frukter och grönsaker. Jag försöker dricka en frukost smoothie som är lite sötare, till lunch valfri och middag en med mer grönsaker. Som protein använder jag Hemp protein powder (199:- Life).

Salladerna är enbart gjorda på de grönsakerna jag skulle ha mixat. Förutom dag 8-10 då jag lägger till lax/kyckling/torsk/kalkon som protein.

Drick mycket vatten (gärna med citron i) och drick minst 2 koppar te om dagen. Detox- eller gröntte. Alkohol, koffein och cigaretter/snus är inte tillåtet.

De första tre dagarna är jobbigast, så försök hitta en plats i kalendern då du kan vara trött/irriterad/ont i huvudet. Men efteråt mår jag alltid väldigt bra, känner mig fräsch, inte uppsvullen och lättare att vara nyttig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar