lördag 27 april 2013

Odla ekologiskt

Läste en intressant artikel om ekologisk odling och Helena Rosenlöfs ekologiska knep. Helena Rosenlöf är landskapsingenjör och trädgårdsplanerare på Slottsträdgården Ulriksdal utanför Stockholm och lovar att det inte alls är svårt att odla naturligt. Då jag börjar intressera mig allt mer för odling och tittar som mest efter växthus just nu så var denna artikel väldigt inspirerande för mig. Vi ska anlägga vår trädgård i år och jag vill inte att det ska bli en trädgård med kemiska bekämpningsmedel och kemisk gödsling. Jag kommer helt klart använda mig av dessa tips!

Börja kompostera
Jorden är den allra viktigaste byggstenen för en ekologisk trädgård. Har du välmående jord får du växter som växer bra, håller sig friska och klarar sig utan konstgödsel. Bästa sättet att få bra jord är att skaffa kompost. Det räcker med att bara kompostera trädgårdsavfall i enkla trälådor eller liknande. Skaffa tre fack; ett som du lägger årets avfall i, ett som vilar och ett som är färdigt att ta ur. Då har du alltid bra jord. Glöm inte att blanda komposten om i då och då.

Gödsla naturligt
Naturens kretslopp är perfekt. I komposten finns ett fantastiskt mikroliv som är det allra bästa för din trädgård. Vill du gödsla med mera än kompostjord är gräsklipp jättebra. Nässelvatten likaså (du låter växtdelar ligga i vatten. När de börjar lukta och bladen har brutits ner är det perfekt! Sila och använd). Måste du ändå tillsätta gödsel är kogödsel eller hönsgödsel det klokaste valet.

Bjud in djuren
De flesta kemiska bekämpningsmedel för hemträdgården är ineffektiva och ger väldigt lite effekt (och är dyra). Bjud in de nyttiga djuren istället! Odla växter som fjärilar, fåglar, humlor, insekter och igelkottar tycker om så håller sig din trädgård frisk. Sätt upp fladdermusholkar! Löss är inte så farligt för trädgårdsväxter – även om växten blir tillfälligt ful. Såpvatten är miljövänligt, men gör tyvärr ingen större nytta. Återigen – växterna blir mer motståndskraftiga, friskare och vackrare ju bättre jord de har.

Samla in regnvattnet
Att vattna med vattenspridare mitt på dagen under varma sommardagar är ett stort slöseri. 80 procent av vattnet avdunstar innan det når någon växt. Vattna på morgonen eller kvällen och nära jorden. Det är rötterna som ska vattnas, inte bladen. En droppslang är en bra investering för rabatter, häckar m m. Samla in och använd regnvattnet och spara på det renade dricksvattnet.

Satsa på kökslandet
Vill du börja odla ekologiskt i mindre skala? Börja med kökslandet. Där är det väldigt enkelt att vara miljövänlig och dra nytta av naturens kretslopp.

2 kommentarer:

  1. Gjorde nässelvatten för två år sedan. Fast det luktade så illa att jag inte klarade av att vattna med det... Ska ge det en ny chans i år...och ha klädnypa på näsan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har testat Lina och vill testa igen med nässelvatten. Jag har inte testat ännu och ska tänka på ditt tips om klädnypa när jag gör det :)

      Radera