fredag 29 november 2013

Julkaka recept

Helgens recept! Jag kan inte låta bli att tipsa om detta recept från Arla, de kallar den jultårta men för mig är det mer en kaka. Lätt, ingredienser man ofta har hemma, snabbt och super god. En riktigt "räddare" när man får oväntade gäster och inte har något hemma. Kladdkaka, som jag brukar grädda i suffléformar, har räddat mig flera gånger. Jag älskar julen och för mig innebär det mycket bakning, fika och traditioner med släkt och vänner. I måndags bakade jag lussebullar (med kesella så blir de godare & inte torra), saffransbiskotti (finns recept i arkivet) och vanliga kanel- & kardemummabullar.  

Ingredienser
200g smör
200g mörk blockchoklad (Rekommenderar Lindt)
4st ägg
2.5dl socker
2dl vetemjöl
3msk glögg

Gör så här
Smält smöret och chokladen. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt glögg, det smäta smöret och chokladen. Vispa ihop. Sikta ner vetemjölet och rör med en "slickepott" i åttor. Grädda i en form med löstagbar kant i nedre delen av ugnen i 25-30min på 200grader. Låt kallna och klipp ut ett fint juligt mönster i ett A4 ark, exempelvis snöflingor och hjärtan. Lägg mönstret över kakan och pudra florsocker över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar