torsdag 27 februari 2014

Pizzasallad

Jag har i tidigare inlägg lovordat vitkålen och vitvinsvinägern. http://www.miljonochvardagen.blogspot.se/2014/01/stjarna-utan-status.html
http://www.miljonochvardagen.blogspot.se/2014/01/den-anvandbara-vinagern.html
I denna sallad använder jag båda och det blir en toppengod egengjord och ekologisk pizzasallad. Jag mäter aldrig ingredienserna när jag gör denna. Men har försökt att uppskatta måtten nu. Det är ju självklart så att man tar mer av det man tycker om. Gillar man peppar tar man mer av det gillar man det inte så går det bra utan. Testa er fram med dessa ingredienser så att det passar er och inte blir för surt eller för salt. Min man gillar vinäger väldigt mycket och häller alltid på lite extra på salladen.

Pizzasallad


Pizzasallad
Ingredienser:
1/4 ekologiskt vitkålshuvud (de ekologiska är oftast mindre än vanliga)
1 msk oregano
1 tsk örtsalt eller salt
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1-2 msk vitvinsvinäger
1 msk olivolja eller annan god ekologisk matolja


Gör så här:
Strimla vitkålen med en osthyvel i en skål. Häll i oregano, salt och peppar. Ringla över olja och vinäger. Man kan variera salladen genom att byta ut till rödvinsvinäger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar