måndag 3 februari 2014

Vegetarisk lasagne med quorn

Vi har en ny kategori/etikett "Köttfri måndag" så varje måndag ger vi exempel på goda vegetariska recept eller nyheter/information om Köttfri måndag. Se gärna deras hemsida Ikväll ska jag laga vegetarisk lasagne med quorn till middag. Det är ett relativt enkelt recept med ingredienser de flesta har hemma. De ingredienser jag har skrivit eko på är de ingredienser jag tycker har betydligt bättre smakskillnad än konventionella. Om du bara kan byta ut vissa ingredienser så tycker jag att du ska satsa på dessa.

Ingredienser:
1 paker quornfärs
2-3st morötter
1 tärning eko grönsaksbuljong
1 gullök, 2 vitlöksklyftor
1 tetra ekologiska krossade tomater (rekommenderar Ica eko)
1 dl vatten
1 msk tomatpuré
Timjan, salt, peppar, chilipulver
2 dl ost +1dl till sista lagret (jag använder Arla prästost)
8dl eko mjölk
0.5dl vetemjöl
1 msk smör
1 tsk salt, 1krm vitpeppar
Gör så här:
Färssås; hacka och stek löken. Riv morötterna. Stek quornfärsen, pressa över vitlöksklyftorna, smula över grönsaksbuljongen, tillsätt tomatpuré, morötterna och rör om. Tillsätt krossade tomater, vatten och krydda efter behag.
Ostsås; smält smöret, rör i mjölet och tillsätt lite mjölk i taget (rör hela tiden). Häll i ost, salt och vitpeppar. Låt koka ca 5 min.
Varva färssås, lasagneplattor och ostsås i den ordningen. Avsluta med ca 1dl ost. Grädda i 250grader i 20 min.

1 kommentar:

  1. Eller om man är vegan...Smakrik, vegetarisk, ekologisk och näringsriktig mat för hälso- och miljömedvetna konsumenter.
    Green n Lean är nya generationen vegetarisk (vegan) mat som passar alla konsumenter - inte bara vegetarianer.
    www.youtube.com/watch?v=MLLfaZvhqKs

    Green n’ Lean vann Garant Ekostjärna 2014 på Ekogalan i Stockholm 30 januari.
    http://news.cision.com/se/axfood/r/garant-ekostjarna-2014-till-green-n-lean,c9528262

    SvaraRadera