tisdag 7 oktober 2014

Kallpressad kokosolja

Jag är helt inne på ekologiska, fuktgivande produkter så förbered er på ytliga inlägg och många ekologiska skönhetstips framöver. Har den senaste månaden upptäkt en rad produkter och min favorit är kallpressad kokosolja. Jag köpte den mindre burken från Kung Markatta på Ica för cirka 40kr, men önskar att jag hade köpt den stora burken. Den går att blanda i din smoothie (rekommenderar dock att ta 1/2 matsked & mixa väl), att steka i eller bara att äta som den är.

Kokosolja innehåller laurinsyra som skyddar mot virus & bakterieangrepp och kaprylsyra som gynnar goda tarmbakterier, skyddar immunförsvaret & motverkar Candida (svamp som kan förekomma i tarmen). Kokosoljan skyddar även levern och balansera insulinnivåerna. Förutom alla hälsofrämjande egenskaper är kokosolja väldigt fuktgivande.

Jag har börjat göra en hårinpackning varje vecka med kokosolja. Jag har tappat mycket hår de senaste cirka tre månaderna och mitt hår har blivit markant tunnare. Efter en varm sommar och mycket bad i saltvatten har många torrt och slitet hår.Oljan ska främst hjälpa mot torr hårbotten och ge håret en fuktboost. Du kan även tilsätta rosmarin (sägs hjälpa håret att växa fortare), honung och olivolja.

Gör så här: Värm kokosoljan (ca 1.5msk för långt hår), låt svalna, borsta igenom håret, massera in oljan i hårbotten & längderna, sätt en plastpåse & handduk runt håret (för att värme hjälper kokosoljan att tränga in i stråna) och låt sitta i minst 2h. Jag brukar sova med min hårinpackning, så har den i ca 7h. Till er som vill ha längre och tjockare hår är detta perfekt. Kokosoljan har fått dokumenterade resultat för ett tjockare och friskare hår. Både jag och mitt tjejgäng har sett resultat.

Till er som är sugna på att prova Ricinolja (en olja från apoteket, används egentligen mot förstoppning, men sägs få håret att växa snabbt) det fungerar, men gör även håret extremt slitet. Du kommer därför att tappa mycket hår och få kvar ett långt, slitet och tunt hår. Prova inte!
Långt och tjockt hår får du bara av en bra kost, bra fetter (kallpressad kokosolja, olivolja, sheasmör, avokado, aloe vera), ekologiska hårprodukter, dricka mycket vatten, mindre stress, använda toffsar utan metall, en bra borste (svinborste, tangleteezer, wet brush), inga värmeverktyg eller stylinigprodukter, variera dina frisyrer (så toffsen inte sliter på samma ställe för ofta, men ha helst utsläppt) och använda en bra hårolja (älskar morrocanoil). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar