onsdag 15 juli 2015

Så behåller du brännan längre

1. Skrubba ordentligt! Jag använder en finkornig skrubbtvål med aloe vera från Aloenatura. Den är 100% organisk, mot djurtestar, paraben-, paraffin- och GMOfri. Tvålen innehåller tång, aloe vera och sötmandel (finns på ICA för cirka 40 kronor). Jag använder den tillsammans med en scrubbhandske från EcoTools. Bör användas 1-2 gånger i veckan, men på sommaren brukar jag skrubba mig en ordentlig gång och sen låta bli för att inte "skrubba bort brännan".

2. Sola med ekologisk solkräm. Glöm inte att ha högre solskyddsfaktor i ansiktet (känsligare mot rynkor) och på läpparna. Eco Cosmetics har väldigt bra produkter.

3. Använd en återfuktande duschgel och en duscholja. Vänta gärna någon timme efter du har solat. Duscha snabbt och i lite kallare vatten än vanligt. Jag använder duschgel Nordic Birch från Urtekram (finns på ICA för cirka 40 kronor) och duscholja från Eucerin.

4. Fuktbomba! Oljor och hudlotion. Nyckeln till att behålla brännan är att smörja in dig ordentligt efter varje dusch. Jag använder Aloe vera gel från Vera by CCS (finns på Apoteket för 85 kronor), Shea Beautifying oil från The Body Shop (har bloggat om de oljorna förut, läs här) och hudlotion Nordic Birch från Urtekram (finns på ICA för cirka 50 kronor).

5. Återfukta inifrån! Drick mycket vatten. Ett tips är att äta 1 msk kallpressad kokosolja varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar