söndag 27 januari 2013

Miljötips!

Hoppas alla har en skön söndag! Spenderar tid med familjen, tar tag i alla "to do", äter en god kaka eller bara njuter av ledigheten. Jag har gjort det sist nämnda; druckit liter te och läst en bra bok. Ska börja på min andra bok nu, unnar mig en chiclit.

I onsdags fick jag frågan "vad kan jag göra för att bidra till en bättre miljö?". Här är mina svar:
1. Se över din energiförbrukning
- Stänga av onödiga apparater
- Stäng av, istället för standby läge
- Måste du ha alla lampor tända
- Vad använder du för typ av lampor
2. Vattenförbrukning
- Snälla bada inte för ofta
- Köp snålspolande munstycke
- Många diskar under rinnande vatten
3. Köp ekologiska produkter
- Välj hellre närproducerat än ekologiskt.
- Kan hitta billigare ekologiskt hos undermärken såsom ICA ECO, änglamark, även Arlas eko mjölk är billigare nu pga ekoeffekten.
- Om du måste välja pga ekonomi välj basvaror och frukt, grönt & bär eftersom de är mest besprutande.
4. Transporter
- Gå, cyckla, åk kollektivt, samåk
5. Prenumerationer
- Läs Di på nätet istället!
6. Presenter/Shopping
- Köp second hand!
- Välj organiskt bomull, återvunnen polyester, hampa etc.
- Ge bort upplevelser istället för saker
7. Källsortera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar