tisdag 8 april 2014

Förkultivering

Det håller vi på med nu!


Jag och barnen älskar att kolla vad som har grott och hur mycket de har växt varje dag. I år slår vi på stort och odlar massor då vi har beställt växthus och har två odlingslådor. Vi ser fram emot våra egna obesprutade tomater, gurkor, paprikor, vattenmeloner, pumpor, bönor och kryddväxter. Vi har även testat att sätta en avokadokärna men den verkar inte vilja komma upp. Detta år testar jag mig fram då jag aldrig har drivit upp plantor i denna utsträckning. Det som verkar funka bäst är att sätta många frön i en grund men bredare kruka eller burk. Jag tog en Bregottlåda med gladpack på. Jag använder just nu såjord för en säljare på plantskolan sålde på mig det men det funkar säkert med vilken jord som helst. Frön gror dock bäst i näringsfattig jord så som såjord har jag lärt mig. Sedan när de grott och de är så stora att jag kan flytta dem (ca 2 cm) flyttade jag dem till större kruka eller liknande. Jag använder avklippta mjölkförpackningar. I dessa använder jag planteringsjord. Det viktigaste är att de flyttas till mer näringsrik jord. Det är viktigt att de står ljust för att bli kraftiga. Jag har inte ännu köpt någon växtlampa men funderar på det. Ska som sagt testa mig fram detta år.

Här går det att läsa mer om förkultivering: http://www.odla.nu/artiklar/ute/sadd-och-forokning/forkultivering
 

2 kommentarer:

  1. Sådär ser det ut hemma hos oss också. Vindruvsförpackningar funkar väldigt bra för sådden tycker jag. Sedan dricker vi inte tillräckligt med mjölk för att få mjölkförpackningarna att räcka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni kan få mjölkförpackningar av oss om ni vill :) Slängde precis några... Vindruvsförpackningar var ett bra tips - tack för det!

      Radera