söndag 20 april 2014

Påsk cheesecake

Igår bakade jag min första cheesecake! Vi ska äta påskmiddag med min familj ikväll och jag står för desserterna. Cheesecaken innehåller ingredienser som de flesta har hemma, den bakas utan ugn, var lätt och gick snabbt att göra.
Ingredienser
200g digestivkex (halva paketet)
2 äggulor (Obs! Spara äggvitorna)
1tsk vaniljsocker
1dl socker
2dl/1 burk crèmé fraise
Saft & skal från 1 citron
2 äggvitor
1.5dl grädde (med en nypa socker i)
1 liten burk mangopuré
3st passionsfrukter
Gör så här: Mixa digestivkexen och bred ut i en form med löstagbar kant. Vispa ihop äggulor, vaniljsocker, socker, citronsaft och skal och crèmé fraise. Vispa äggvitorna & grädden var för sig och vänd i smeten. Blanda till en jämn, mousig smet och häll över kexen. Plasta in ordentligt och låt stå i minst 3h. Den kan stå under natten och i några dagar. Ta fram den ca 10-20min innan servering. Blanda mangopurén och passionsfrukterna och häll över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar