fredag 6 december 2013

Lussebullar

På söndag är det andra advent och det ska bakas mer lussebullar. Jag tänker dela med mig "mitt" recept, brukar få höra att de är extra saftiga. Trevlig helg!

Ingredienser:
(ca 35st)
1g saffran (2 paket)
1 burk kesella vanlig
1 paket saffran för söta degar
18dl vetemjöl
100g smör
5dl mjölk (röd)
1,5dl socker
0.5tsk salt
1 ägg & russin

Gör så här: 
Rör socker och gästen tills du får en slät smet. Smält smöret och häll i mjölken i kastrullen. Då får du oftast automatiskt kroppstemperatur på smöret så att gästbakterierna inte dör och färre klumpar. Blanda ihop. Rör i kesella, salt, socker och saffran till en slät smet. Häll i mjölet, spara ca 1dl till utbakningen. Låt jäsa i 40min under kökshandduk, det gör inget om degen jäser längre. (Min jäste 60min pga tidsbrist i köket, bakade kanel- & kardemummabullar samtidigt.)

Baka ut. Använd så lite mjöl som möjligt, då blir de saftigare. Låt jäsa på plåt under en kökshandduk i 30min. Sätt ugnen på 225grader, vispa upp ett ägg löst och ta fram russin. Pensla lussebullarna med det vispade ägget, sätt på russin och grädda i cirka 6-8min. Håll koll! Låt de svalna på ett galler med en kökshandduk över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar