måndag 23 december 2013

Uppsalalimpa

Uppsalalimpa
Detta är ett mycket gott bröd som vi bakar ofta, det passar bra juletid, bra ge-bort-bröd och är superlätt att göra! Det  enda som tar tid är tiden i ugnen. Då det är samma gradtal som när julskinkan ska ugnsbakas så kan man med fördel göra dessa två saker samma dag. Jag har tidigare bloggat recept på den julskinka jag gör: http://www.miljonochvardagen.blogspot.se/2012/12/cajsa-wargs-kryddskinka.html Brödet brukar jag även frysa in så jag även kan förbereda och göra det en tid före jul. Men då det är så lätt att göra så går det som sagt lika bra att göra det idag, dagen innan julafton!

Uppsalalimpa
2 bröd

Ingredienser:
5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1 dl vetekli
0,5 dl havregryn
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
Eventuellt solrosfrön, pumpakärnor, aprikoser, fikon
Matolja

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser i en bunke. Olja in två brödformar. Häll upp brödsmeten i formarna. Strö med fördel exempelvis pumpakärnor på toppen. Grädda mitt i ugnen, 175 grader, 100 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar