måndag 2 december 2013

Paketkalender

Paketkalender a la Atterlöf


Paketkalender till barnen eller inte innan jul? Ska vi uppmuntra till ökad konsumtion? Ska vi skämma bort dem med paket hela december?

Jag har självklart frågat mig detta men bestämt mig för att fokusera på hur jag kan göra denna fina och mysiga tradition till att bli något bra för mina barn och mig. Jag kommer starkt ihåg känslan av att vakna första december med mormors hemsydda kalender full med paket. Det var magiskt, mysigt och julen kändes nära i mörkret! Nu för jag det vidare till mina barn. Fortfarande med min mormors sydda kalender som även mina barn älskar.

De får öppna paket var tredje dag med undantag för första december, helger, lucia och julafton när alla får ett varsitt paket. I går öppnade alla ett varsitt paket med kalsong/trosa i, imorgon får en av dem en tandborste, dagen efter en annan en hårborste. Alltså saker de behöver och jag skulle köpt till dem i alla fall. Men att få det i ett paket på morgonen är så mycket roligare! Även för mig :) Men för att få ner paketmängden får de som sagt turas om att öppna. Det är inga problem utan snarare tvärtom de är ännu gladare för den dag de bara är de som ska öppna eller när alla får öppna. Eftersom jag snart har fyra barn är 96 paket så klart inte rimligt att slå in.

Andra tips från mig att slå in är veckopengen, chokladbit och russinpaket som ges på helgen. Återigen saker de skulle ha fått i alla fall. Jag har även läst om andra föräldrar som ger sina barn upplevelser i kalendern. Det är tips jag tar med mig till kommande år då paketkalendern är en viktig jultradition i vår familj.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar