söndag 6 maj 2012

Chokladkaka

Söndagar betyder "måste sysslor" och kvalitétid med min älskling för mig. Jag har snart städat lägenheten och tvättat klart. Sedan ska jag bjuda min pojkvän på glass (Glasshuset vid Karlberg station är bäst!), gå på Cervera och göra det han vill. Ifredags var vi hemma hos Thomas, var en kul kväll med trevligt sällskap. Jag bakade en chokladkaka och en tårta. Tårtrecept kommer senare!

Chokladkaka
250g mörk choklad
250g smör
2 dl strösocker
4 ekologiska ägg
2 krm salt

Jag hittade Lindt bakchoklad i bakhyllan för 39kronor. En dröm för oss chokladälskare! Den rekommenderas varmt till er som gillar mörk choklad.














Gör såhär: Sätt ugnen på 175 grader. Smöra formen ordentligt. Gärna en form med löstagbar kant ca 23cm i diamenter (standard mått). Bryt chokladen i bitar och värm över vattenbad. Tillsätt smör i vattenbadet när chokladen har smält. Vispa ihop socker, ägg och salt i en bunke. Rör ner chokladen och smöret i bunken. Här smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. När den har svalnat pudra kakan med florsocker. Använd gärna en te sil, blir bra resultat.
Serveras med ekologisk vaniljglass eller ekologisk grädde (lättvispad med en nypa socker i).

Tips: Köp ekologiska råvaror, inga onödiga gifter och ofta en tydligare/klarare smak! Arla Köket app är väldigt bra. Perfekt om du är utan data och vill spara tid. Du kan betygsätta, spara ner dina favoriter, skapa inköpslista och så vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar