måndag 14 maj 2012

Mellanmålsbullar

Det var tänkt att bli mellanmålsbullar men utan jäst och keso och med bakpulver och bananyoghurt istället blev det gott men lite tager vad man haver mellanmålsbullar. Testa gärna dessa! Nu vet jag att det går att ta bort och ersätta saker. Så här blev de!



Mellanmålsbullar
12-15 st

4 dl havregryn
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk olja
1 dl keso
2 tsk salt
7-8 dl matbrödsmjöl eller lantvete

1. Mät upp havregrynen i en bunke. Koka upp mjölken och häll den het över grynen. Svalna till fingervarm (37C).
2. Smula ner jästen i grynblandningen, rör om tills den löst sig.
3. Tillsätt olja, keso, salt och det mesta av mjölet. Arbeta samman till smidig deg. Jäs ca 45 min.
4. Knåda degen smidig.
5. Dela degen. Kavla ut. 1 cm tjock, 10 cm diameter. Jäs 30 min. 225 C mitt i ugnen 10 min.

Eftersom jag använde bakpulver istället för jäst behövde dessa inte jästiden. Jag arbetade inte degen lika mycket samt klickade bara ut degen på plåten. Lättare men lika gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar