onsdag 16 maj 2012

Detox, vägen till ett nytt liv?

Igår startade jag min detox. Detox innebär att du renar kroppen och rensar ut slaggprodukter. Jag har varit väldigt trött, tappat motivationen, inre stress, ont i huvudet och vill ge viktnedgången en push. Hoppas att detox botar det. När jag gick ner i vikt förut hjälpte detox mig och jag blev mycket piggare.

Det finns flera sorters detox, har hört om de som bara dricker juicer och liknande. Det passar inte mig och jag tror att kroppen får en chock när man börjar äta fast föda igen. Jag äter ekologiskt , grönt/rött te, frukt & grönsaker, fisk/fågel/bönor/linser etc. Det som inte är tillåtet är: röttkött, socker (allt snacks går bort), kaffe (& all te förutom rött och grönt) ciggareter, alkohol, halvfabrikat och kolhydrater som pasta/ris. Jag dricker även 2-3 liter vatten per dag med citron i för att rensa ut tarmarna. Att träna och sova är självklart en viktig del av detox processen.

Exempel på en dag
Frukost: Ett stort glas citronvatten. Musli, linfrön och lite mjölk.
Lunch: Gröt med bär eller sallad.
Middag: Kalkon/kyckling/fisk med lite bulgur/1 potatis, sallad. Stek i olja och inte i smör.
Tips på mellanmål: näve nötter, bär, frukt och te.

Man äter protein till middag eftersom kroppen behöver protein inför natten. Mellan klockan 22-02 sker stor del av reningen. Tänk på att köpa ekologiska produkter eftersom de inte bara är bra för miljön utan är fri från onödiga gifter. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar