onsdag 2 maj 2012

Flyg vs tåg

Jag är kluven till flyg vs tåg frågan. Som jag skrev tidigare flög jag cirka 50 timmar förra året vilket är den värsta miljöboven i mitt liv. Vill dock poängtera att USA resan drog iväg antal flygtimmar. Utrikes är det svårt att välja ett annat val än flyg, visst kan man tågluffa/buss/bil men det tar mycket mer tid. Tid är också pengar!

Inrikes flyger jag till Kiruna där min sambos familj bor. Det är 1237 km dit och tåget tar cirka 16 timmar. Flyget tar knappt 2 timmar och är ibland billigare eller bara 200 kronor dyrare om du väljer ett tåg utan byte. I alternativnytta, dvs tid är pengar, är flyget alltså billigare trots differensen.

Jag flyger även till Göteborg några gånger per år. Flyget brukar, konstigt nog, vara billigare än tåget. Flyget tar 50 min och tåget 3 timmar. Sist jag åkte till Göteborg tog jag tåget, X2000, ner för att det var billigare och bättre för miljön. Min plan var att ta det lugnt, stressa ner och passa på att plugga på tåget. Trots att jag bokade tystvagn satt de två barn framför mig. De var allt annat än tysta. Jag sa till, men de var fortfarande inte tysta. Sedan är det alltid någon som tar med McDonalds mat bara för att jävlas.
Det var ingen trevlig resa och jag bokade flyg hem.

Det här är en fråga som triggar igång mig! Flyg är oftast billigare, absolut bättre alternativ nytta, är sällan försenad (alt. Malmöaviation är bra på att "flyga in" tid) och bekvämare. Visst är den en miljöbehov, men vem är villig att betala mer tid och pengar för att vara snäll mot miljön? Inte många tyvärr.
SJ och banverket måste göra något åt det! Sänka priserna, jobba på sina förseningar och hålla striktare på reglerna. På en tystavdelning ska det vara tyst.
SJ fick en stor summa pengar av regeringen förgående år, men vart har de pengarna tagit vägen? Tanken var, som jag uppfattade det, att sätta fler i arbete med banorna vilket skulle förhindra förseningarna. Det känns som att pengarna har slukats av ett svart hål. Skärpning SJ!

Mecenat har iallafall ett bra student erbjudande nu. 295kr/resa hos SJ på de flesta destinationer, tågbiljetter till festivalorter är även billigare. Skynda fynda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar