måndag 1 oktober 2012

Cykelmeck

Pyspunka på Majas, Rogers och min cykel OCH cykelkärran innebar att jag fick lära mig att cykelmecka. Det gick bra och var lite roligt när jag tillslut kunde byta eller laga cykelslangen utan större problem. En ny cykelslang kostar 50-100 kr och att låta en verkstad byta den kostar ett par hundra till. Det gjorde att jag blev för snål och lånade lite av svärfars cykellagargrejer och försökte laga cykeldäcken själv. Det gick bra på vissa men till vissa behövde jag köpa ny slang. Tänkte dela med mig hur man gör för de som aldrig tidigare har behövt cykelmecka. Som jag!
 
 
  • Lossa hjulet och ta bort däcket. Jag köpte ett plastverktyg för 50 kr på cykelaffären som underlättade mycket.
  • Ta bort den trasiga slangen. Laga den eller byt ut den.
  • Pumpa lite luft i slangen innan du sätter tillbaka den.
  • In med ventilen i fälgen innan du lägger slangen runt och sätter tillbaka däcket.
  • Pumpa mer luft i däcket låt det fixera. På med muttrar. Pumpa upp helt.
  • Sätt till baka hjulet. Färdigt! 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar