lördag 27 oktober 2012

Linfröbullar

Detta bröd är gjort av linfröna som jag kokade för att få linfröavkok till våra äggfria pannkakor som jag tidigare även har bloggat om. http://miljonochvardagen.blogspot.se/2012/10/aggfri-pannkaka.html Kändes tråkigt att inte använda de redan färdigkokta linfröna och ugnen som redan var varm efter tjockpannkakan. Jag blandade i de mjöler jag hade hemma och de blev supergoda. Smakrika och saftiga. Här kommer det utlovade receptet!

Linfröbullar
ca 20 st

Ingredienser:
50 g jäst
1 liter vatten
2 dl havregryn
1 dl kokta linfrön
2 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
2 dl vetemjöl
1 msk olivolja

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarmt. Häll över jästen. Rör tills jästen löst sig. Häll i havregrynen. Låt dem svälla någon minut. Sätt på ugnen på 225 grader. Blanda i de kokta linfröna, grahamsmjölet, vetekli, vetemjöl samt olivolja. Blanda väl. Täck bunken med en handduk och låt degen jäsa 30 min. Klicka sedan ut degen som är väldigt kletig med en sked på bakplåtsklädd plåt. Låt jäsa under duk ytterligare 30 min. Grädda ca 15-20 min beroende på brödets storlek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar