fredag 21 mars 2014

Möjligt att vara miljönisse och ekonom?

Det är frustrerande att inte få ta politisk ställning på bloggen eller twitter. Miljön&vardagen ska vara en politisk neutral blogg. Det vi kan avslöja är att jag och Anna står på varsin sida av blocken, vilket jag uppskattar för det gör det lättare att hålla bloggen neutral. Introduktionen till detta inläggs ämne har inget med åsikt att göra, bara en frågeställning direkt hämtad från Dagens industri.

Dagens industri skrev idag en artikel om entreprenören Mattias X Lundberg med frågeställningen "Är det möjligt att vara rikskapitalist och vänsterpartist?". Mitt svar är att det nog är lika möjligt som att vara miljönisse och ekonom. Jag börjar varje morgon med att läsa min favorit tidning och de flesta miljö relaterade artiklar får mitt miljö hjärta att jubla samtidigt som min ekonom hjärna går på spinn om artikelns innehåll faktiskt är möjligt. Det är självklart att de flesta förslag är möjliga och jag förespråkar höga mål. Men sedan måste man ta med de ekonomiska konsekvenserna (både på kort- och långsikt) i beräkningarna.

Ex: Ta bort alla kärnkraftverk i Sverige inom en snar framtid. Konsekvenser: finns det tillräcklig mängd hållbar energi för att täcka energiförbrukningen, hur avstängningen ska gå till exakt, vad vi sa göra av avfallen från verken, är svenska beredda att betala de betydligt dyrare energipriserna, alla jobb som  kommer att försvinna etc. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv bör man stänga kärnkraftverk i en långsammare takt. Speciellt nu när ett börsras är på väg. Man bör även göra exakta energirapporter: hur mycket vi producerar (både från hållbara källor och från kärnkraftverk) och hur mycket i behöver. Och ekonomiska analyser: hur många kärnkraftverk är rimligt att stänga på hur långt tid, hur mycket måste då de hållbara bolagen höja priserna och expandera och hur ska vi kunna kompensera för de förlorade jobben.

Min åsikt är att många förslag/krav från exempelvis konsumenter, WWF, Naturskyddsföreningen saknar en "riktig" ekonomisk plan och tas därför inte på allvar av politiker och ekonomer. Ett av mina drömjobb är miljöekonom; att bryta ner ett förslag/krav till en slagkraftig ekonomisk plan med fler delmål, där man omvandlar varje delmål till siffror och positiva nationalekonomiska effekter. Det är  lätt att kasta ur sig krav som "stäng alla kärnkraftverk", men man måste använda sin konsumentmakt rätt. Som att ställa höga krav, inleda en debatt, se över hur vi kan kompensera alla konsekvenser, ställa upp ekonomiska planer och skriva till politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar