fredag 14 september 2012

Egen sylt

Det är något alldeles speciellt med sin alldeles egna hemmagjorda sylt. Speciellt när man är barn och man har plockat och kokat bären själv.

Martin som är sju hjälper till mycket i köket och med annat. Han har under sommaren plockat mycket blåbär. Han fick en egen bärplockare när han fyllde år nu i sommar så det kanske var därför. Hallon är också en favorit och han plockade två lite själv när han var hos mormor.

Jag föreslog att han skulle koka sylt av lite av det han plockat. En rolig syssla med barnen och sylten blir lite godare när det är ens egen. Det är lätt att göra och går fort så de inte tröttnar. Han kokade blåbärssylt och drottningsylt. Helgtips!

Till bär som är fyllda med bärsaft, till exempel hallon, jordgubbar, blåbär, hjortron och björnbär behöver maninte tillsätta något vatten för att få en god och lagom tjock sylt. Till lite torrare bär, som lingon och vinbär, kan det behövas 1-2 dl vatten per kilo bär.

Jag brukar anpassa sockermängden efter bären. Är de söta som till exempel jordgubbar och hallon tar jag mindre. Sockret är konserverande och därför är det vanligt att ha i mycket socker. Men eftersom jag utesluter konserveringsmedel så som natriumbensoat eller liknande så brukar jag frysa den sylt jag kokar i mindre förpackningar och ta fram dem allteftersom och därför även kunna utesluta stora mängder socker.

Tänk på att om du köper syltsocker är det inblandat tillsatser som du kanske inte önskar i din hemmagjorda sylt. Jag använder därför vanligt strösocker.

Det finns många recept på sylt. Här kommer ett grundrecept som jag använder.

Till ca 2 liter sylt:
2 liter bär (ca 1 kg)
ev 1-2 dl vatten
4 dl strösocker (ca 400g) eller mindre

Gör så här:
Rensa bären, skölj om det behövs. Lägg dem i en kastrull, eventuellt med vatten.
Koka upp bären långsamt och låt dem sjuda under lock i 5 minuter. Tillsätt socker, rör om och koka upp. Koka sedan sylten långsamt utan lock i 10 minuter.
Skumma väl. Låt sylten svalna något och häll den i mindre platsburkar. Frys sedan in.





1 kommentar:

  1. Tack för tipset Ann-Sofi! Det ska vi göra. Jag är ofta inne på Hittarecept.se och är sedan länge medlem hos er. Kul att du har hittat vår blogg och gillar våra recept!

    Mvh, Anna
    Miljön&Vardagen

    SvaraRadera