fredag 14 september 2012

EVM - produktutveckling eller bakåtsträvande?

Jag har en väldigt blandad åsikt om EVM, egna varumärken, såsom Axfoods märke Garant, ICA basic/ICO Eco, Coops Änglamark och så vidare.  ICA Eco är ett bra varumärke eftersom de erbjuder ekologiska varor till ett bättre pris än många konventionella märken. Det bidrar med säkerhet till att konsumenterna väljer ICA Eco både istället för andra ekologiska märken, men framförallt före de icke ekologiska produkterna eftersom marginalen är knapp.

Det är ingen hemlighet att många stora märken ligger bakom EVMs varor. Egna varumärken prispressar leverantörerna, de ber om offerter från olika företag och väljer företaget med lägst pris. Sedan sätter de ett butikspris som är någon/några kronor billigare än de konventionella produkterna. På så sätt får butikerna ut maximal marginal! Att sälja EVM är vinstdrivande för företagen och de försöker därför prispressa leverantörerna mer och marknadsföra sina egna produkter.

Är detta bra eller dåligt? Bra i den mån att konsumenterna följer exemplet ovan med ICA Eco, att de "konkurerar" ut de icke ekologiska varorna. Men dåligt när allt fler konsumenter väljer EVMs varor och dessutom de som inte är hållbara. Då kan produktutvecklingen istället bli sämre eftersom de konventionella märkerna tappar stora delar av marknaden på grund av EVM och inte har råd att utveckla sitt sortiment.

Konsumentmakten är större än vi tror! Använd din rätt, om du ska köpa ett undermärke såsom Garant, ICA basic, Änglamark eller Eldorado köp då det ekologiska valet. Annars bör du stödja de konventionella märkerna. Stöd speciellt deras ekologiska utbud och kampanjer. Exempelvis Arlas ekoeffekt, nu skiljer det cirka en krona mellan ekologisk och konventionell mjölk. Utnyttja det och flera företag kanske följer Arlas goda exempel eller Arla kanske kommer med en liknande kampanj.

Tänk dig för, din konsumentmakt är viktig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar