söndag 17 juni 2012

Amning och miljö

Intressant läsning om amning och miljö: http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=158:amning-och-miljoe&catid=29&Itemid=64

Här konstaterar man att amning är bra för barnen, bra för mammorna och bra för miljön. Bröstmjölk produceras naturligt och är det mest energieffektiva systemet att producera mat på som någonsin funnits. Bröstmjölk är alltid färdigt att användas och behöver inte förpackas eller transporteras.

Idag har jag ammat sista gången om jag inte blir gravid igen. Men som det känns nu så är det sista gången. Idag slutade alltså min yngsta son amma. Vare sig han ville eller inte. Känns hårt men idag var den dagen som jag planerat för länge. Han är 1,5 år så för mig känns det tillräckligt länge. Säkert inte för honom. Han hade kunnat fortsätta amma. Jag också i och för sig. Men omgivningens blickar, vissa kommentarer och min slitna kropp gjorde att 1,5 kändes tillräckligt. Mina två andra barn ammade jag också lika länge.

Hur länge bör man amma? 

Det är inte så lätt att svara på. Det är upp till var och en. Om amningen funkar bra eller inte. Hur länge barnet vill och hur länge mamman vill. Idag var det slut för mig. Konstig känsla. Lite sorgligt faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar