onsdag 13 juni 2012

Strömstad Ekopark

Landstället på Rossö är super mysigt! Jag är en riktigt storstads tjej så lugnet och tystnaden är ovant. Men börjar känna mig stressfri. Imorse handlade vi på en liten lanthandel, mycket lokalproducerat. Vi köpte egen odlade lök & jordgubbar och lokalproducerat bröd & bullar. Det stod även mycket ekologiskt i hyllorna, kul att en mindre butik väljer att ta in så mycket ekologiskt. Vissa produkttyper såldes bara ekologiskt. Kul!

I butiken tog jag en broshyr om Strömstads ekopark. http://stromstad.se/ekopark Här visar de hur solceller, vattenkraft, värmepump, vågkraft, solfångare med mera fungerar. Du kan testa hur mycket energi som behövs och hur du reser klimatsmart. De erbjuder även energi- och klimatrådgivning, vandring på naturstig och kvällsföreläsnigar. De har en klimatbutik där man kan se vilken mat som ger minst klimatpåverkan. En utställning om vattnets väg och om återvinning. Ekopark Strömstad består även av en toppmodern återvinningscentral och ett väl fungerande avloppsreningsverk. Hit tänkte jag självklart ta mig på lördag.

Bilder från landstället





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar