Nu tentarpluggar jag på studentpalatset. Jag går just nu igenom min seminariefördjupning om varför biologiska och ekonomiska problem tenderar att uppstå i ett gemensamt havsfiske. Jag älskar när jag kan få in miljöaspekter i mina ekonomi studier.
Idag behöver de som fiskar äga rätten till sitt eget fiske. Det är svårt att ha en organiserad marknad med samspel mellan utbud och efterfrågan när äganderätter är oklara. Det kan leda till överfiske och ett marknadsmisslyckande. Vi har ett nationellt handlingsutrymme, men det är inge tillräckligt effektivt. Sverige har möjligheten att införa egna regler för svenska yrkesfiskare, men det används sällan. Till exempel på en regel är regleringen av maskstorlek på nät för att öka kapaciteten och hållbarheten. Viss typ av fiske förstöt havsbotten och kan rubba en del av ekosystemet. Ett extremt exempel är trålning. Detta är i mina ögon ett bevis på att regeringen inte tar fisket seriöst.
I nuläget har vi brister i analys och rapportering. Man följer sällan upp viktiga analyser och rapporteringar. Det bidrar till att det är svårt att följa upp vilka mål som uppnås vilket i sin tur bidrar till att det är svårare att höja mål och arbeta med de mål som inte uppnås idag. Det finns stora brister i fiskekontroll, speciellt det svenska kontrollsystemet. Det är lätt att undvika kontroller och yrkesfiskare kan upprätta dokument i efterhand vilket de ofta gör om de märker att vissa kontroller ska genomföras. Fiskeriverket är även väldigt passiva med kontroller. Vi har även många brister i att uppfölja och säkerhetsställa kontroller. Till exempel får inte fiskeriverket beslagta fisk, redskap och fartyg. Kustbevaknigen har ingen förundersökningsledare för misstänkta brott som myndigheterna har mot miljöbrott. De misstänkta fiakeribrotten lämnas över till polisen där de blir lågt prioterade.
Vi är i stort behov av en lagändring. Sverige har tidigare fått kritik för att inte uppfylla kraven inom CFP (Gemensam Fisk Politik). Vi når inte upp till EUs regler. Det finns flera orsaker till dessa problem. Skattebefrielsen motverkar målen om en ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling. Skattebefrielsen motsvarar drygt 200 miljoner kronor per år.
Fiske är en gemensam resurs vilket bidrar till att majoriteten av fiskarna överinvesterar i fartyg och utrustning för att försäkra sig om att hinna få en del ac fångsten. Känd som "race to fish -dilemmat". Resultatet är att kostnaden i fisket blir höga i förhållande till intäkterna och havets ekonomiska potential tas inte vara på. Mer fisk fångas än vad som är långsiktigt hållbart samtidigt som fiskarnas inkomster pressas.
Många miljöintressanter fokuserar på internationella fisk- och havsproblem, men vi får inte glömma bort Sverige. Visst har vi mindre problem är övergödningen i Afrika och trålning, men om vi motverkar de mindre problemen nu finns det större hopp för framtiden.
Hur ska vi motverka problemen? Genom att skapa äganderätter, större intresse från regeringens sida och priotera fiskebrotten. De viktigaste åtgärdena enligt mig är att införa ett fiskestopp mot subvention och införskaffa energi-, koldioxid- och svavelskatten igen. Vad tror ni?
Idag behöver de som fiskar äga rätten till sitt eget fiske. Det är svårt att ha en organiserad marknad med samspel mellan utbud och efterfrågan när äganderätter är oklara. Det kan leda till överfiske och ett marknadsmisslyckande. Vi har ett nationellt handlingsutrymme, men det är inge tillräckligt effektivt. Sverige har möjligheten att införa egna regler för svenska yrkesfiskare, men det används sällan. Till exempel på en regel är regleringen av maskstorlek på nät för att öka kapaciteten och hållbarheten. Viss typ av fiske förstöt havsbotten och kan rubba en del av ekosystemet. Ett extremt exempel är trålning. Detta är i mina ögon ett bevis på att regeringen inte tar fisket seriöst.
I nuläget har vi brister i analys och rapportering. Man följer sällan upp viktiga analyser och rapporteringar. Det bidrar till att det är svårt att följa upp vilka mål som uppnås vilket i sin tur bidrar till att det är svårare att höja mål och arbeta med de mål som inte uppnås idag. Det finns stora brister i fiskekontroll, speciellt det svenska kontrollsystemet. Det är lätt att undvika kontroller och yrkesfiskare kan upprätta dokument i efterhand vilket de ofta gör om de märker att vissa kontroller ska genomföras. Fiskeriverket är även väldigt passiva med kontroller. Vi har även många brister i att uppfölja och säkerhetsställa kontroller. Till exempel får inte fiskeriverket beslagta fisk, redskap och fartyg. Kustbevaknigen har ingen förundersökningsledare för misstänkta brott som myndigheterna har mot miljöbrott. De misstänkta fiakeribrotten lämnas över till polisen där de blir lågt prioterade.
Vi är i stort behov av en lagändring. Sverige har tidigare fått kritik för att inte uppfylla kraven inom CFP (Gemensam Fisk Politik). Vi når inte upp till EUs regler. Det finns flera orsaker till dessa problem. Skattebefrielsen motverkar målen om en ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling. Skattebefrielsen motsvarar drygt 200 miljoner kronor per år.
Fiske är en gemensam resurs vilket bidrar till att majoriteten av fiskarna överinvesterar i fartyg och utrustning för att försäkra sig om att hinna få en del ac fångsten. Känd som "race to fish -dilemmat". Resultatet är att kostnaden i fisket blir höga i förhållande till intäkterna och havets ekonomiska potential tas inte vara på. Mer fisk fångas än vad som är långsiktigt hållbart samtidigt som fiskarnas inkomster pressas.
Många miljöintressanter fokuserar på internationella fisk- och havsproblem, men vi får inte glömma bort Sverige. Visst har vi mindre problem är övergödningen i Afrika och trålning, men om vi motverkar de mindre problemen nu finns det större hopp för framtiden.
Hur ska vi motverka problemen? Genom att skapa äganderätter, större intresse från regeringens sida och priotera fiskebrotten. De viktigaste åtgärdena enligt mig är att införa ett fiskestopp mot subvention och införskaffa energi-, koldioxid- och svavelskatten igen. Vad tror ni?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar