fredag 31 augusti 2012

Tips på långkok i helgen

Högrev är inte mitt favoritkött men jag gjorde långkok på det förra helgen som blev jättegott och som jag vill tipsa om.



Vi hade ca två kg högrev hemma i frysen som bara låg och tog plats. Vi köper större mängder ekologiskt närproducerat kött en gång per år och då får man ju alla delar av djuret. Inte bara filé alltså... högreven blir ständigt liggande för oss.

I helgen tog jag mig i alla fall tid att koka högreven i vatten tillsammans med lök, vitlök, morötter, salt, peppar samt basilika. Koka det så länge som möjligt. Jag lät det stå från lunch fram till middagen ca 5 timmar. Det blev otroligt mört, saftigt och gott. Buljongen som var kvar silade jag och fryste in i iskubspåsar. Lätt att ta fram och använda. Ekologisk och tillsatsfri buljong i stort sett gratis!

Jag tog upp köttet och tog bort benen och fett från köttet. Det fina köttet som blev kvar serverade jag tillsammans med klyftpotatis och brunsås.

Har du bra receptförslag? Kommentera eller maila gärna in dina tips till miljonochvardagen@gmail.com

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar