onsdag 1 augusti 2012

Recept

Hej kompisar! Nu när min pojkvän är hemma försöker vi catch up med alla våra vänner. Så det blir en hel del middagsbjudningar den här veckan, inte mig emot eftersom jag älskar att laga mat och baka. Det kommer bli många recept på bloggen. I kväll bjuder vi på mozarella, basilika, tomat och balsamico till förrätt, pasta med köttfärasås till varmrätt och chokladsuffle med hemmagjord kanelglass till efterrätt.

Köttfärssås:
500g köttfärs
1/2 gullök
1/2 tärning köttbuljong
Lite rödvin (1,5 dl om man har kvar)
Salt och peppar
Krossade tomater
1 vitlöksklyfta
Skvätt grädde
Färsk basilika

Gör så här: Bryn köttfära och hackad gullök. Salta och peppra. Tillsätt buljong och rödvin. Låt stå cirka 10min. Lägg i krossade tomat, färska skivade tomater (om man vill), pressad vitlök. Låt koka ca 10min. Häll i grädde, lite mer salt och basilika.

Tips: Basilikan ska tillsättas i slutet! Det kan gärna koka länge än 10min, får bara mer smak då. Tips för pasta: Lämna lite vatten kvar i botten när du häller av den. Häll på lite olja och rör om. Vattnet gör så att pastan inte blir torr och suger upp all olja.

Chokladsuffle (4-5 stycken)
250g choklad (Lindt bakchoklad för er mörkchoklad älskare)
200g smör
2 krm salt
2 dl socker
4 ägg

Gör såhär: Smält smör och choklad under vattenbad. Vispa ägg och socker påröst. Häll i det smälta smöret och chokladen. Rör i "åttor" med en spade/"slikepott" och tillsätt saltet sist. Grädda i 40-50min i mitten av ugnen på 175 grader.

Tips: Om smeten blir för tunn pudra vetenmjöl över. Jag anväde ca 0.5 dl. Smaksätt gärna kakan med t ex kardemumma eller hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar