måndag 16 juli 2012

4 timmars arbetsvecka

Ett av mina största intressen är böcker, jag älskar att läsa! Just nu läser jag "4 timmars arbetsvecka - konsten att leva mer & jobba mindre" av Timothy Ferries. Bokens syfte är att inspirera till att få ut maximalt av livet med minsta möjliga arbetsinsats. Är det verkligen värt att jobba 80h vecka i 50år för att ha all materiellt du vill eller för att få ha pengar på banken till pansionen? Att inte ha tid för resor (jobbresor räknas inte), använda alla dyra leksaker, njuta av ditt "underbara" liv och träffa familj och vänner. De flesta rika sönderstressade personer tycker nog inte om sitt arbete, främst eftersom det förknippas med negativ stress. Mitt mål har alltid varit att bli rik och köpa allt materiellt jag vill ha. Min plan var att skaffa mig en gedigen utbildning och jobba tills jag går in i väggen Mitt mål är fortfarande att bli äckligt rik, men även att ha tid över att spendera. Det känns inte längre lika värt att ta ett (förmodligen) tråkigt ogivande jobb för en hög lön när jag inte kan njuta av det.

En övning i boken är att fråga sig själv "vad är spännande?", inte "vad vill du?" eller "vad är dina mål?". Skriva ner saker som är spännande. Mina är; läsa böcker, resa, lära mig nya språk och ta dans lektioner.
Han skriver även om rädsla, att lämna jobbet och saker man måste göra. En annan övning är att skriva ner vad man skulle vilja göra om rädslan inte fanns. Jag skulle vilja läsa franska på Sarbonne i Paris, starta upp ett eget företag, skriva en novellbok, ta ett sabbatsår för att resa och bo i Oxford/London, England en termin. Varför gör jag inte det? Jo för att jag är rädd för att slänga bort tid. Vilken tid? Att bli klar med min utbildning och bli rik.

Stanna upp, gör gärna övningarna ovan och njut av ditt liv. Livet är för kort för att jobba ihjäl sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar