tisdag 24 april 2012

Cocktaileffekten

Det är omöjligt att skydda sig ifrån farliga kemikalier i vardagen. De finns överallt; på tunnelbanan, i din mobiltelefon, i hemmet, leksaker och så vidare. Det är kemikalier som vi får i oss när vi andas, äter och kommer i kontakt med produkter. Kemikalierna kan vara farligare än vi tror eftersom de får en starkare effekt när de blandas tillsammans. Det är det som kallas för cocktaileffekten och är ett problem vi vet för lite om. Män och pojkar riskerar att få problem med fortplantningen, cancer och missbildningar. Kemikalier kan även orsaka ADHD, diabetes och autism.
Naturskyddsföreningen driver kampanjen "Rädda mannen". Syftet är att påverka politiker, ta reda på mer hur kemikalier påverkar oss och avslöja de värsta produkterna.

Det här kan du göra för att slippa onödiga kemikalier i vardagen
1. Välj ekologisk mat
- Slipp rester av bekämpningsmedel och tungmetaller från konstgödsel, som det cancerframkallande ämnet kadmium.
2. Undvik att köpa plastprylar
- Plast är värst! Många sorters plast innehåller och läcker gifter. Det finns miljövänliga fryspåsar och när du handlar ta med en gamal papperskasse eller tygpåse. När du handlar ligger ju produkterna nära plasten vilket inte är bra. När plasten värms upp läcker det oftare kemikalier, så välj andra alternativ till plasttallrikar.
3. Tvätta händerna!
- Tvätta alltid händerna när du kommer hem, handsprita ofta och byt gärna om till "hemma kläder".
4. Dra ner på snabbmat och halvfabrikat
- Onödiga omiljövänliga förpackningar och mycket slaggprodukter i halvfabrikat.
5. Damsug, våttorka (gärna med microfiber först) och vädra ofta
6. Tvätta all nyköpt textil
- Satsa helst på organiskt textil.
7. Städa ur badrumsskåpet
- Damma hyllorna ofta, här finns många farliga kemikalier och här har många sina tandborstar. Använda gärna antibakteriell medel då och då. Glöm inte att källsortera när du städar bort onödiga produkter. Parfymer går under farligt avfall dvs. lämnas till en miljöbil eller returpunkt.
8. Köp miljömärkt
- Miljömärkta produkter ställer högre krav på innehållet av kemikalier.

1 kommentar:

  1. När jag första gången läste i din blogg, tänkte jag: "äsch, jag bryr mig väl inte om miljö?!", men efter att ha läst ett bra antal inlägg här, börjar jag få upp ögonen för problemet. Jag blev särskilt chockad (är väl bra ord) när du skrev om jätteräkorna, man tänker inte alls att det är så. Jag satt och googlade länge, för att jag kunde inte tro det. Kommer definitivt inte röra jätteräkor igen.
    Med andra ord, bra blogg som inspirerar och jag tror inte att jag är den enda.
    Hälsningar till dig! :)

    SvaraRadera