fredag 13 april 2012

Klädbytardagar

Naturskyddsföreningen arrangerar Sveriges största klädbytardagar. Klädbytardagen 2011 arrangerades på 46 orter runt om i landet. Det blev succé! Tusentals personer bytte kläder runt om i landet för andra året i rad. I Göteborg kom 800 personer, i Uppsala fick alla bytare knappt plats och i Stockholm skedde ett sponantbyte utomhus för alla som inte fick plats i lokalen, som rymde 600 personer.

Klädindustri drabbar miljö och människor genom att förbruka mängder av råvaror och kemikalier i dåliga arbetsmiljöer. Samtidigt shoppar svenskar allt mer, trots redan överfyllda hyllor. Att vända sig till secondhand och klädbytardagar är därför en god gärning för miljön och för din plånbok.

Den 21 maj är det dags för 2012 klädbytardag. Ta chansen att vårstäda din garderob, byta till nya plagg för dig och gör en god gärning. Ta med dig fina plagg som du inte längre använder och kom hem med lika många nya.

Personligen är jag ingen "miljöhjälte" när det gäller shopping. Jag älskar mode och shopping för mycket för att ta det steget. När jag vårstädade och rensade under påsken fick jag ihop ca sex stora kassar med kläder, skor och väskor som jag inte använder längre. Jag ska skänka mestadels till second hand, men plocka ut gobitarna och ta med dem till klädbytardagen. Jag uppskattar hållbara kollektioner såsom H&M Conscious Collection, second hand fynd och återvinner min egna garderob. Om vi köper mer hållbara kläder (många kedjor har vissa klädesplagg, mycket basplagg, i organiskbomull) visar vi klädindutrin att de bör producera mer miljösmarta kläder eftersom efterfrågan stiger. Då måste de öka utbudet för att få jämvikt på marknaden och förmodligen sänka utbudet av de icke hållbaka kläderna. Det är ett steg mot en miljövänligare klädindustri!

Närmast för mig är: Stockholm, Vasastan
Plats: Stockholm - Bryggarhuset, Norrtullsgatan 12 N (T-bana Odenplan)
Tider: Inlämning 10:00-12:00
Klädbyte 14:00-17:00.
Kontakt: kladbytardag.sthlm@gmail.com tel 073-733 83 70.
Mer info: http://www.facebook.com/events/366010206761630/

Hitta tid och plats för klädbytardag i din stad
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/evenemang/kladbytardagen/kladbytardagar-pa-din-ort/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar