måndag 2 april 2012

Tre saker att fira med en tårta

Det är idag som min älskade man fyller år samtidigt som barnen har sin första påsklovsdag och jag är hemma min sista dag på en lång föräldraledighet... det firade vi med tårtbak! Det är ju faktiskt snart påsk så det blev en påsktårta!

Eftersom min yngsta son är äggallergisk och min mamma som kom på besök idag är glutenintolerant är den såklart ägg- och glutenfri.  Man kan även lätt göra den mjölkfri genom att byta ut till mjölkfritt smör, mjölk och grädde. Självklart är den bakad med så många ekologiska ingredienser som möjligt!

I vår familj har vi tagit beslutet att prioritera att bara köpa ekologiska livsmedel. Jag och min man tog det beslutet när vi fick vårt första barn för snart 7 år sedan. Varför då kanske ni undrar? Jag skulle säga att den främsta anledningen är att ekologisk mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Vi vill inte att våra barn ska få i sig gifter genom maten vi ger dem. Men det finns flera skäl till varför vi köper ekologiskt.


Intresserad att veta mer?! Surfa in på:
www.coop.se/Ansvar--paverkan/Miljo--ekologi/Varfor-ekologiskt/
www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/

Vår Påsktårta

Ägg- och glutenfri tårtbotten
50 g smält smör
2 1/2 dl glutenfritt mjöl
2 dl potatismjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2,75 dl mjölk


Gör så här:
Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret i en kastrull och ställ den åt sidan.
Blanda under tiden de torra ingredienserna i en bunke. Blanda det smälta matfettet med mjölk och häll i det i mjölblandningen. Vispa med elvisp till en jämn smet.
Häll sedan smeten i en smörad form.
Grädda på 200°C i nedre halvan av ugnen ca 45 minuter.

Fyllning och garnering
Fyllning 1 - Banan, grädde, kakao, riven vit och mörk choklad
Fyllning  2 - Vaniljsås, sylt och bär (jag hade jordgubbssylt och hallon)
Garnering - Grädde, riven vit- och mörk choklad samt chokladägg


Trevlig bakning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar