måndag 23 april 2012

Skam den som ger sig!

Jag har tentavecka eller mer tentamånad. I maj har jag tre tentaminor, en labb tentamina, några rest e-tentor och eventuellt en uppgift till. Men skam den som ger sig, som Lillemor Östlin säger. Jag har precis läst ut hennes bok Hinsehäxan, rekommenderas starkt. Den här månaden kör jag på hennes ordspråk och kampsång. Kampsången Imse vimse spindel. "Ner faller regnet spolar spindeln bort, upp stiger solen torkar bort allt regn. Imse vimse spindel klättrar upp igen".

Din miljöpåverkan har betydelse! Även om inte alla lyssnar eller följer efter så kan du göra din del. Igår åt jag och min pojkvän sushi. Vi bad om att få byta ut räkan, som vi alltid gör, till avokado. När vi väl får maten ligger räkan kvar. Jag klagade och vi fick in avokado sushi. Men syften försämrades ju endå, för även om vi i ren protest inte åt räkorna så kommer de inte serveras till andra kunder. Det gör mig irriterad, men vi gjorde vår del!

Ett annat sett att göra din del är att dra ner din pappersförbrukning. Vi studenter måste skriva ut en del dokument och gör av med många block per termin. Reklampost är även onödig pappersförbrukning.
1. Sätt upp en lapp "Ingen reklam, tack" på dörren/postlådan
- Även om vi ibland får reklampost endå, mycket konstigt, använder vi de som kladdpapper och självklart återvinner skräpposten efter.
2. Kasta aldrig papper direkt utan använd gamla dokument och papper.
- Skriv på båda sidorna, perfekt till övningstentor.
3. Välj miljömärkt papper.
- Naturskyddsföreningen eller svanen.
4. Avbeställ telefonkatalogen (extra onödiga kilon papper).
- Är svårt att avbeställa i lägenheter, men ta inte telefonkatalogen i ren protest!
5. Återvinn alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar