måndag 9 april 2012

Husmorstips

Nu är det dags för vårstädning! Jag har vårstädat min och min sambos lägenhet, här kommer värdefulla tips.

Bok julklapp av familjen, köpt på antikvariat.

Blanda ättika, vatten och såpa i en sprayflaska. Skaka, spraya på fläken och torka av med en trasa. Perfekt för badrumet, men även för samtliga fläckar.

När du torkar golv, torka med såpa och vatten. Enkelt och effektivt.

Natusan baby wipes - får bort alla fläckar, tom rödvins fläckar!

Ett mer miljövänligt förslag till rödvinsfläckar är salt och kokande mjölk.

Använd alltid kallt vatten! Upprepande mening i husmorsboken.

Ställ in en plåt med såpa och vatten i ugnen. 100 grader i 30min. Ta ut plåten och torka av med en trasa. Skinande rent!

Lavendelpåsar i garderoben håller malen borta. Går ofta att fynda billigt utomlands, så köp med dig ett lager. Det ger även en lugnande känsla. Köpte med mig 10st från Kroatien 10-15kr/st.

Om du inte hinner städa ordentligt innan gästerna kommer, blöt en handuk med vatten och såpa/diskmedel och häng på elementen. (Lägg en torr handuk under) Vänta ca 20min och det luktar nystädat i hela rummet.

Bästa tipset. Potatis! Skär en potatis på fyra, gnid mot dusch stycket, kranen och alla blanka ytor. Torka av med en trasa eller papper.


Potatis, billigt och miljövänligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar