torsdag 26 april 2012

Hållbar miljö vs. hållbar livsstil

Godmorgon! Jag ska snart iväg på ett spinningpass 7.30-8.30. Igår var det jobbigt att ta sig till gymmet, har inte varit där på cirka en halv vecka, men skamm den som ger sig! Det värsta (förutom träningsvärken) är att ta sig till träningslokalen, när man väl är där är det faktiskt kul. Igår köpte jag Isabella Löwengrips nya bok. Väldigt inspirerande och kul, jag slukade boken redan igårkväll. Köp den!

Utdrag från Blondinbellas nya bok "Isabellas hemligheter"; "Idag pratar vi om vägen till en hållbar miljö och på samma sätt borde vi eftersträva en hållbar livsstil. Tränar man ofta måste man vila mellan varven, och jobbar man mycket måste man koppla av. Därför är mina söndagar heliga".

Kloka ord. För att nå en hållbar livsstil måste vi lära oss att hitta balans i livet. Balansera plugg, jobb, träning, vänner, familj, kärlek och jag-tid. Jag måste verkligen öva! Mitt liv består av majoritet kärlek & familj, en liten del jämnt fördelad mellan jobb, träning och plugg. Jag-tid har jag sällan och mina vänner träffar jag allt för sällan. När jag var singel var mina söndagar heliga. Jag brukar göra alla "måste sysslor", ta en lång promenad, tända ljus, ha minispa, dricka te och bara slappna av. En hel dag där jag själv gjorde precis det jag kände för.
När man är sambo har man plötsligt en person att ta hänsyn till. Nu består söndagar av ibland jobb, tvätta, städa, göra matlådor och sen hittar vi på någoting. Det är kul att bo med sin bästavän och hitta på massor av roliga saker, men ibland måste man vara ensam och vara lite självisk.
Jag tror att kunna balansera sitt liv, ha egen tid och inte bli för beroende av sin pojkvän är nyckeln till ett framgångsrikt förhållande.

Isabellas knep för en hållbar vecka
1. Bestäm en dag i veckan då du är helt och hållet ledig. Min är söndag.
2. Umgås med dig själv minst en kväll i veckan.
3. Gå upp lite tidigare på morgonen, ät en god och näringsrik frukost. Har jag ätit en god och mättande frukost framför nyhetsmorgon så klarar jag en stressig dag bättre.
4. Drick vatten, ät regelbundet och glöm inte mellanmålet.
5. När du får tillfälle, tveka inte, ta en powernap. Ska jag iväg på kvällen försöker jag sova en stund mitt på dagen.
6. Stäng av mobilen under lunchen och efter ett visst klockslag på kvällen. Jag brukar stänga av mobilen vid nio.

1 kommentar:

  1. You're so interesting! I don't suppose I've read anything like this
    before. So wonderful to find someone with genuine thoughts on this topic.
    Seriously.. thank you for starting this up.
    This website is something that's needed on the internet, someone with a little originality!


    Also visit my web site; whatsapp for pc

    SvaraRadera